Herken waarom je de dingen doet zoals je ze doet en wat dit betekent in het contact met anderen.
Ik kan het me nog goed herinneren dat ik met de meeste collega’s en klanten altijd goed kon samenwerken. Maar ergens was er altijd wel één iemand, meestal een man, hoe breed de deur ook was, wij konden er niet samen doorheen. Vreemd, want tijdens de pauzes op kantoor of op een netwerkbijeenkomst, kon ik veelal best gezellig met hem kletsen. Hij was ook heel aardig maar zijn ijzersterke mening en dominante voorkomen over hoe het werk uitgevoerd moest worden, bezorgden mij een allergische reactie. De hakken steevast volledig in het zand, ik ging er geen centimeter harder van lopen en het ging liever de strijd aan om mijn “gelijk” te krijgen, waarbij ik alle negatieve energie en emotie op de koop toenam.
Tot ik de DISC kleurentest voor me kreeg, die veel ophelderde en die tot op de dag van vandaag het mooiste cadeau is wat ik tijdens mijn loopbaan in loondienst heb ontvangen.
Tijdens het werk heb je te maken met diverse relaties. Collega’s, leidinggevenden, klanten enzovoort. Je zal ongetwijfeld merken dat het contact met de ene persoon gemakkelijker loopt dan met de andere persoon. In dit blog geef ik je inzicht in het gedrag van mensen op de werkvloer door verschillende kleurtypes toe te passen. Natuurlijk is dit met een knipoog geschreven, we zijn immers geen kleuren, maar echte mensen.
Hiermee kun je wel jouw “kleur” herkennen en de kleur van je collega of klant.
“Krachtig” rood
“Ik heb een idee, daar sta ik volledig achter en ik zal je overtuigen zodat ook jij mijn idee gaat steunen”. Ik ben zelfverzekerd en niet bang om een confrontatie aan te gaan. Met een goede dosis assertiviteit en resultaatgerichtheid maak ik mijn punt op sterke en directe wijze duidelijk. Omdat ik zelf duidelijk ben, vind ik dat ook prettig in de omgang, niet om de hete brei heen draaien. Ik ken graag mijn grenzen maar zal toch proberen deze grenzen naar mijn eigen wil op te rekken.
Meerdere alternatieven zullen ervoor zorgen dat ik de meest efficiënte situatie kan kiezen. Omdat ik graag gelijk heb, zal je me met goed onderbouwde argumenten zodanig moeten overtuigen dat het mijn idee wordt. Wanneer ik onder stress sta, kan ik snel geïrriteerd zijn en heb ik de neiging te gaan commanderen omdat ik dan te veel van mezelf (en anderen) verwacht.
5 Tips op welke manier kun je het beste met me kunt communiceren:
- Ik streef erna de #1 te zijn, je laat me inzien hoe ik kan winnen
- Ik hoor graag feiten en highlights, dus je geeft me beknopte data
- Ik maak graag zelf keuzes, je staat toe dat ik mijn eigen ding kan doen, binnen vooraf gestelde grenzen
- Ik houd van verandering, je varieert in de routine
- Ik wil graag erkenning van anderen, je geeft me complimenten voor wat ik heb gedaan
“Bruisend ” geel
“Ik heb een idee, het is superleuk en past goed bij de huidige cultuur. Ik heb er zo’n onwijs goed gevoel bij! Mijn idee kan gelijk worden geïmplementeerd en iedereen zal hier beter van gaan worden, let maar op!”. Ik heb altijd een glimlach op mijn gezicht en ik houd van veel sociale contacten. Door mijn overvloed aan energie zit ik vaak in de zesde versnelling! Je zal van mijn houding en voorkomen enthousiast worden.
Laat dat ook toe, daar houd ik van! Houd wel goed de tijd in de gaten want als ik eenmaal begin met praten, vergeet ik die wel eens. Als je iets van me gedaan wilt hebben, probeer dan niet te formeel te zijn. Onder stress kan ik emotioneel en chaotisch worden waardoor ik onzorgvuldig word en fouten ga maken.
5 Tips op welke manier kun je het beste met me kunt communiceren:
- Ik zoek enthousiaste mensen en situaties, jij gedraagt je optimistisch en schept een enthousiaste sfeer;
- Ik heb betrokkenheid en menselijk contact nodig, jij toont interactie en verleent medewerking;
- Ik houd van verandering en innovatie, jij wijzigt de routine en vermijd repeterend werk op de lange termijn voor mij;
- Ik ben op zoek naar actie en stimulatie, jij zorgt voor een snel en levendig tempo;
- Ik vind het fijn als anderen me opmerken, jij geeft me een persoonlijk compliment.
“Harmonisch” groen
“Ik heb een bepaald idee, wat vind jij daarvan? Als jij een ander idee hebt, dan ga ik daarin mee, ondanks dat ik het niet altijd eens ben”. Ik ben bescheiden en gevoelig voor andere meningen. Ook ben ik heel voorzichtig waardoor ik zelden zelf een beslissing nemen en als ik een beslissing heb genomen, dan blijf ik deze overdenken. Ik zou niet willen dat achteraf blijkt dat ik de verkeerde beslissing heb genomen.
Een rustige, zachte, aanpak vind ik prettig omdat ik waarde hecht aan vertrouwen en duurzame relaties. Neem de tijd om naar mij te luisteren en vertel soms ook iets over jezelf om het vertrouwen te versterken. Geef me daarna wat tijd, ik wil graag nadenken over onze gesprekken en de keuzes die ik maak. Stress zorgt ervoor dat ik ga twijfelen waardoor ik koeler word en mezelf terug zal trekken.
5 Tips op welke manier kun je het beste met me kunt communiceren:
- Ik vind persoonlijke betrokkenheid fijn, jij toont oprechte interesse in mij;
- Ik help graag anderen, jij staat toe dat ik service op hulp aan anderen kan bieden;
- Ik vind conflicten onprettig, jij handelt niet agressief en focust op ons gemeenschappelijk belang;
- Ik denk logisch na, jij beredeneert helder met data en feiten;
- Ik vermijd het liefst risico en verandering, jij biedt me persoonlijke zekerheden.
“Helder” blauw
“Ik heb een bepaald idee en verricht grondig onderzoek om mijn idee te onderbouwen en indien nodig bij te schaven want ik wil niet het risico nemen dat ik onverwachte vragen krijg over mijn idee”. Ik ben zorgvuldig, objectief en neem mijn beslissingen weloverwogen. Voordat ik een idee presenteer, heb ik al veel vooronderzoek gedaan omdat ik overal op voorbereid wil zijn. Dit maakt mij af en toe te kritisch. Kennis van zaken vind ik belangrijk en ik zal je er ook op testen.
Zorg dus dat je goed voorbereid bent als je met mij een gesprek aan wilt gaan. De informatie die ik van jou wil ontvangen zijn veelal gebaseerd op feiten en cijfers. Een logische aanpak met voldoende referenties zal ik in overweging nemen want ik ben niet makkelijk af te wijken. Bij stress word ik overbezorgd over resultaten en zal ik blijven doorvragen omdat ik alles wil “over” analyseren.
Een aantal Tips op welke manier kun je het beste met me kunt communiceren:
- Ik houd niet van een agressieve benadering, jij benadert me op een indirecte niet agressieve manier;
- Ik ben/doe voorzichtig, jij biedt mij ruimte om na te denken, vragen te stellen en te controleren voordat ik een beslissing neem;
- Ik zoek informatie, jij geeft me deze zwart op wit;
- Ik vind het fijn om te overpeinzen, jij vertelt me over het “waarom” en “hoe”.
Kleurdenken
Welke kleur past het beste bij jou? Voor mij zijn dit de kleuren geel en rood. Maar ook de groene en blauwe kleur heeft aspecten die bij mij passen. We zijn natuurlijk mensen, geen kleuren. Mij heeft het enorm geholpen in de samenwerking met mijn oude collega’s en ook in mijn huidige rol als ondernemer en in privé situaties. Het inzicht op welke manier de ander en ikzelf informatie opnemen en uitzenden heeft bij mij tot meer begrip en een effectievere communicatie geleid.
Want zeg nu zelf, is het erg dat we allemaal verschillend zijn, denken en communiceren? Ik denk het niet! Zolang we accepteren dat elke persoon anders is, niet slechter of beter, kunnen we prima met elkaar door een deur (ook al is het soms na elkaar in plaats van met elkaar).
En mijn oude werkgever? Die wil ik bedanken voor de waardevolle les die ik heb geleerd!
Wil jij ook je kleur bekennen?
Hoe houd ik mijn hoofd koel? Simpel. Ik doe het in stijl. Ik stem af. Wat op dat moment past binnen de situatie. Ik ‘lees’ wat de ander fijn vindt. Hoe hij of zij het prettig vindt om behandeld te worden. Met een doel voor ogen.
Behandeld worden zoals jij dat wilt. Dat geldt ook voor mensen om je heen. Als je dit van jezelf en van anderen weet heb je meer plezier in het contact met anderen. Je werkt fijner samen. Je voelt meer (werk-)geluk.
De DISC gedragsanalyse geeft inzicht in jouw gedrag, communicatiestijl en kwaliteiten. Waar je energie van krijgt. Je leert anderen snel te ‘lezen’ en hoe je je eigen gedrag kan verbeteren of afstemmen. Dat je nog beter kan laten zien wat je goed kan en hoe je nog beter kan omgaan met lastige situaties.
4 stijlen
Het DISC-model is gebaseerd op de theorie van psycholoog Dr. William Moulton Marston. In 1928 verscheen zijn boek “The emotions of normal people”, de basis voor veel 4- factorentheorieën van menselijk gedrag. Gedrag is waarneembare interactie van iemand op de omgeving. Hoe je de dingen doet.
DISC vertelt je hoe je omgaat met mensen, problemen, tempo en regels en hoe anderen dat doen. Het is de mate van alle factoren die zorgt voor het totale profiel van iemands gedrag.
Er zijn vier basis gedragsstijlen met bijbehorende kleuren: extravert-introvert en taakgericht en mensgericht.
D: Mensen die doorgaans extravert en taakgericht gedrag vertonen vallen onder de Dominante stijlen
I: Mensen die doorgaans extravert en mensgericht gedrag vertonen vallen onder de Beïnvloedende stijlen
S: Mensen die doorgaans introvert en mensgericht gedrag vertonen vallen onder de Stabiele stijlen
C: mensen die doorgaans introvert en taakgericht gedrag vertonen vallen onder de conformistische stijlen
Houd je hoofd koel
Wil jij minder stress en meer energie in het contact met andere mensen? Houd je hoofd koel. Leef en werk in stijl, jouw stijl. Dat geeft energie. Ik ben vitaloog, DISC-, Drijfveren- en TMA professional. Met mij ontdek je waar je blij van wordt en hoe een team enthousiast het beste uit elkaar naar boven haalt.